Monday 25 July 2011

Lawatan PAS Marang ke Kemboja

Pada 20 julai 2011 jam 6 ptg, rombongan Pas Kawasan Marang yg diketuai oleh YDP Kawasan Marang, Haji Yahaya Ali telah mengadakan lawatan ke Kemboja.

Antara lain mereka telah melakukan aktiviti-aktiviti kebajikan seperti jamuan kenduri ( 2 ekor lembu ), sumbangan pakaian dan wang kepada umat Islam di kampung Angkoban yg rata-ratanya miskin.



Dalam satu pertemuan lain iaitu pada 21 julai 2011 rombongan ini telah berkesempatan bertemu dengan Haji Kamaruddin, Mufti Dan Pengarah Pusat Islam Kemboja.

Dalam ucapannya beliau menyatakan umat Islam masih ramai di Kemboja yg sebahagian besarnya dari etnik Champ. Ada di antara mereka masih boleh bertutur dlm bahasa Melayu Dan menulis jawi.

Beliau turut menarik perhatian umat Islam Kemboja berada dlm cabaran yg besar selepas melalui zaman getir sewaktu pemerintahan komunis, kerajaan Pol Pot di mana ramai umat Islam termasuk ulamak dibunuh dan kitab-kitab pengajian ugama dibakar.

Dalam ucapan balas, Haji Yahaya meminta umat Islam bersabar tetapi harus bangkit kembali, membina perpaduan yg lebih kukuh sebagai ummah terbaik (khairun ummah)!

No comments:

Post a Comment